четверг, 21 января 2016 г.

ТЕЛЕБАЧЕННЯ ТА ІНТЕРНЕТ І ЙОГО ВПЛИВ НА ПСИХОЛОГІЧНИЙ РОЗВИТОК ДИТИНИ


Фінгер Ірина Сергіївна, 
практичний психолог
 Олексіївської ЗОШ І-ІІІ ступенів

За рівнем впливу на масову свідомість телебачення та комп’ютерні технології вже випередили інші засоби масової інформації, зокрема радіо, друковані періодичні видання. За даними опитування українського Центру науково-освітніх інновацій та моніторингу (2012) для 93 % учнів основним джерелом інформації є інтернет, для 57 % - телебачення, для 26 % - книги.
Вплив телебачення
В американських психологів є термін “ТБ-діти” – це ті, які стали жертвами спустошливого впливу телебачення на структуру мозку. Вони повністю позбавлені творчого начала, уяви, не здатні намалювати по пам’яті навіть найпростіших побутових предметів, коло їхніх інтересів та інтелектуальний потенціал досить обмежені.
Американський психолог Ле Мастерс склав список основних тем, відображення яких у засобах масової інформації суттєво відрізняється від того, як ми (батьки, педагоги) намагаємося їх подати дітям:
       Статеві стосунки.
Ця тема в засобах ЗМІ подається на чисто фізичному рівні. В популярних серіалах герої ледь не щоденно змінюють партнерів. За науковими дослідженнями в 91% епізодів, що показують сексуальний зв’язок між чоловіком і жінкою, партнери не одружені.
         Насилля.
Дослідники з різних країн засвідчують закономірність зв’язку між переглядом насильства по телебаченню та подальшою поведінкою дитини. Науковці Колумбійського університету провели експеримент, учасникам якого запропонували переглянути декілька уривків з популярних фільмів, що містили сцени насилля. У дослідженні науковці користувалися апаратом магнітно-резонансного сканування мозку. Результати показали, що перегляд “жорстоких” телешоу призводить до пригнічення активності ділянок мозку, що відповідають за контроль агресивної поведінки.
Іншими дослідниками встановлено, що рівень злочинності в тій чи іншій країні зростає через 10-15 років після появи в ній телебачення з елементами насильства та агресії.
      Ідеалізація соціальної інфантильності.
Герої фільмів такі ж молоді й інфантильні, як і глядачі, намагаються  створити ілюзію, що досягти в житті раннього багатства і слави можна, маючи лише скромний талант, зовнішню привабливість і величезну пробивну силу. У молоді формується думка, що “можна отримати все й одразу”. Не потрібно ані довго вчитися, ані важко працювати. Таким чином телебачення впливає на особисту активність молодого глядача, сприяє виникнення невиправданого очікування успіху, який прийде без будь-яких зусиль.
      Орієнтація на матеріальні цінності, особливо в рекламі.
Вплив реклами
Часто на екрані можна спостерігати намагання підмінити поняття щастя поняттям матеріального добробуту – володіння віллами та машинами. Телебачення, особливо реклама, формує цінності та запити, які більшості населення неможливо задовольнити законним шляхом. Коли молода людина бачить рекламу  “іномарки, яку необхідно мати будь-якій успішній людині” за 50 тисяч євро, то виникає роздратування на батьків, неспроможних купити таку “круту тачку”. Для більшості дітей реклама – це стрес. Тривожні діти стають невпевненими в собі, складно приймають рішення, в них нестійка самооцінка. Дітей агресивних реклама озлоблює.
         Вплив анімаційної продукції
     Моніторинг одного телевізійного дня дає такі результати: по центральних каналах (“Інтер”, “1+1”, “ТЕТ!, “Новий канал”,“УТ-1”, “ICTV”) у доступний для школяра час (з другої до четвертої дня) демонструють зарубіжні мультфільми зі сценами вбивств, насильства та агресії. 

           Зокрема, такими можна вважати: “Злюки-бобри”, “Вуличний футбол”, “Ульотні лунатики, “Людина-павук”, “Дика сімейка Торнберрі”, "Губка Боб" "прямокутні штани”, “Сімпсони”, “Черепашки-ніндзя” тощо. Навіпроботи-напівлюди виповзають зі зруйнованих катакомб і влаштовують війну світів. У “правому ділі” їм допомагають скелети із зеленим волоссям і чорними губами, яких називають жінками, красунями і коханими. Водночас мультфільмів кіностудії “Союзмультфільм” практично не анонсують, і їх набагато менше порівняно з анімаційним кіно закордонного виробництва.
        Вплив інтернету
Відома психолог Кімберлі Янг виділила такі психологічні особливості дитини, яка має інтернет-залежність: ейфорія (піднесений стан) від перебування в інтернеті; відмова від харчування та сну заради комп’ютерних розваг; багатогодинне просиджування в мережі; погіршення уваги та пам’яті; нехтування інтересами рідних, близьких і друзів заради розваг в інтернеті; роздратованість через те, шо хтось або шось не дає змоги користуватись інтернетом. Дослідниця вважає, що особливо підпадають під ризик інтернет-залежності дошкільнята.
         За даними українського дослідження, 33 % опитаних учнів прагнуть постійно перевіряти свої сторінки в соцмережах, електрону пошту, 15 % - не уявляють, чим себе зайняти, коли немає доступу до комп’ютера. За даними опитування батьків: 50 % дітей споживають їжу перед комп’ютером, 19 % конфліктують із-за комп’ютера з батьками, у 18 % при його відсутності погіршується настрій, 15 % просижують за комп’ютером у нічний час.
      У сучасному суспільстві не може бути такого, щоб дитина не мала уявлення про комп’ютер. Вона має бути пристосована до новітнього інструментарію отримання знань і вміти користуватися інформаційно-комунікативними засобами, швидко орієнтуватися в технологіях та програмах. Також телебачення, яке має свої плюси та мінуси, є повноцінною частиною нашого життя. Існує багато програм із пізнавальною інформацією, з моделями моральних учинків, що формують позитивні стереотипи поведінки. Але потрібно пам’ятати, що батьківський вплив на роль інформаційно-комунікаційних технологій в житті дитини може як сприяти її вихованню й розвитку, так й призводити до негативних наслідків. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий