среда, 20 января 2016 г.

Фінгер Ірина
Практичний психолог Олексіївської ЗОШ

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgVukdoEDYWDGjpQKThHYoh487jh8VzPn9hQzswqdOj2uUFom5GSwMD5QP971S5G72sbh9WKroaZsN3_dFLFjsSO75Al9mntPyhm5d-L8bmJLCvxeKrZZgA4l-TUrWAuWjYEbQK6O4dNLsk/s320/56348275_speak5.gif

Що таке канал сприйняття?
         Люди мають индивидуальні особливості сприйняття та обробки інформації. У сучасній психології розрізняють декілька сенсорних систем, що забезпечують сприйняття інформації.
·        Візуальна - зорова (інформація надходить через зорові образи, картини, світло та колір).
·        Аудіальна - слухова (інформація надходить через слухові образи, звуки, інтонації, музику).
·        Кінестетична - тактильна (інформація надходить через  відчуття: внутрішні (більові, м'язові) та зовнішні (нюхові, смакові, дотики, температура, вібрація). 
         У кожної людини може переважати той або інший канал сприйняття інформації (модальність). 
         Тільки 30% учнів запам'ятовують те, що вони сприймають на слух у процесі звичайного навчання. 40 % більш успішно засвоюють прочитану або побачену інформацію, 30 % учнів відносяться до кінестетичного типу.
 «Кінестетичні учні» є найбільш невстигаючими у традиційних шкільних системах...[1] 

Як визначити провідну модальність? Поспостерігайте...
 Візуал (думає картинками)
.https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgjT702PlXUAmlvT_FwnKij_MgU38rkFQHuue6ApjBGSn73u5HW_38N-hOdE0i62nd2sR31niRpsOS0ZiQCJcxbbXwucl7Abc1327o7-oKNvltQbR51_w1a4Gpi4202Bg0dYu8LapBsw1et/s200/733482.jpg

         Викладаючи матеріал, поспішає, боячись не встигнути за швидко виникаючими зоровими образами. 
         Увага проявляється в тому, що повертається до співрозмовника обличчям  – дивиться. Щоб добре сприймати і розуміти - повинен бачити. 
 У словнику переважають слова: «я бачу, що», «давайте розглянемо», «покажіть», «що ви маєте на увазі», «відразу видно, що», «змалюйте ситуацію», «вимальовується наступна картина»

                                  Аудіал (думає словами, звуками).
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhtx0p7FRCOWiNZgE5RJmVR0bvHIFLNEWu3okK677ZC1T2Oi71eC5PPjXUo2Fbm6ypBFjLThtPIH3XhdzZtY2o6YTB1-M3h1nsex0PdKwehkyHltLeXWVq1lPYO6B1yGVqD5KPO9qBBnLrk/s200/733482+-+%25D0%25BA%25D0%25BE%25D0%25BF%25D0%25B8%25D1%258F.jpg

 Часто спочатку промовляє текст «про себе». Увага проявляється в тому, що повертається до співрозмовника одним вухом – слухає. Щоб добре сприймати і розуміти аудіал повинен дивитися вбік або вниз навскоси. Прямий зоровий контакт може викликати у нього дискомфорт і стрес, погіршити розуміння. 
         В словнику переважають слова: «розкажіть мені», «давайте поговоримо», «я вас слухаю», «послухайте», «я хочу вам сказати», «пропустив повз вуха», «ви мене не слухаєте», «це звучить, як», «тихо», «гучний».


                           Кінестетик (думає почуттями і дотиками).
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjsnhzIHtQz5AqLNPds_Rzuxx_pMy1v3NTNJUpD37dP4Smloq8uXwosZFi7pGGIV4VAoTymviWjTonFWdpS-wQf6Jkd-TwGlCdM2dVlflRk8HvPgcp4nJXAodD52GkwIKt2hMuQHzSnmioi/s200/733482+%25281%2529.jpg

Увага проявляється в тому, що нахиляється або підсувається до співрозмовника - прагне доторкнутися, обмацати. Або «занурюється у себе» - прагне відчути. Щоб добре сприймати і розуміти - повинен дивитися вниз, «піти в себе». Зоровий контакт може викликати дискомфорт і стрес, погіршувати розуміння. 
 В словнику переважають слова: «я відчуваю, що», «важко», «легко», «приємно», «руки сверблять», «теплий», «м'який», «ніжний», «не тисніть на мене», «мені подобається», «справа просувається», «давайте торкнемося», «хворе місце».
Як використовувати провідну модальність на уроці?
 Вчителеві корисно знати, через який канал спілкування з дитиною може йти найбільш ефективно, а які канали, навпаки, будуть малоефективні. 
         На уроках усну розповідь найкраще сприймають аудіали. Малюнки, написи, креслення і таблиці, а також яскраві зорові образи, передані в мові - візуали. Для підкріплення матеріалу на уроці для цих модальностей ефективно використовувати електронні ресурси. Кінестетики  краще сприймають інформацію обмацуючи, обводячи контури, уявляючи собі внутрішні відчуття, роблячи щось руками. Іноді для кінестетиків  треба створювати справжні вистави на уроках. Ефективним прийомом є також “олюднення” завдань, введення в них персонажів. 

Напрями роботи
Аудіали
Візуали
Кінестетики
Зауваження
сказати пошепки "ш-ш-ш", зробити словесні зауваження
похитати головою, зробити зауваження поглядом, погрозити пальцем
покласти руку на плече, взяти за руку або вивести
При виконанні
завдань
не робити зауваження, коли в процесі запам'ятовування учень видає звуки, ворушить губами; дозволити промовляти дії
дозволити мати під рукою папірець, на якому в процесі роботи можна креслити, штрихувати, малювати та ін.
не змушувати сидіти довгий час нерухомо, давати можливість моторної розрядки (порухатися)
При спілкуванні
використовувати варіації голосу (гучність, паузи, інтонації)
вживати слова, які описують колір, форму, розташування, виділяти пункти в підручнику, використовувати таблиці, схеми, наочні посібники
використовувати жести, дотики, досить повільну мову, дозволяти "обігрувати" інформацію
Організація запам'ятовування
(запам'ятовує, слухаючи); читати вголос, забезпечити тишу
(пам'ятає те, що бачив, запам'ятовує картинами); важливо постійно бачити об'єкт запам'ятовування
(пам'ятає загальне враження); при запам'ятовуванні співвідносити з раніше одержаним досвідом; дозволити  щось вертіти в руках
Як посадити на  уроці
ближче до вчителя, оскільки має все почути
подалі від вікна, щоб не відволікатися на розглядання.
бажано садити учня одного, дати більше місця, забезпечити зручну позу


                  Проблемне питання
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj1TG4MJD8u1hVr0N8SIAguU41oabcZSFc1rehMEKd1HMPb9kEc9t2vqLp6Dy6MhV2wqnTLr1QCtou3b6GWPCVF_YokdmvhlUkgUDn_TEYGL3zrgmz3X7LBUsvX51W6G9ueilUn8H2GCL8e/s200/vegany-4.jpg



Ястребов Л.І., кандидат фізико-математичних наук,  у статті "Записки репетитора. Каналы восприятия" (електроний журнал "Вопросы интернет образования") зазначає [4]: 
"Развитие цивилизации влияет на формирование каналов восприятия детей парадоксальным образом. С одной стороны, колоссально увеличивается загрузка визуального канала, что, казалось бы, должно развивать  способности к визуальному восприятию информации. Но с другой стороны, содержание передаваемой визуальной информации является в основном развлекательным. То есть эту информацию предлагается просто потреблять, а размышлять над ней не требуется. У детей возникает привычка к потреблению информации, организованной «клиповым» способом, когда вся визуальная информация нарезана на кусочки, не связанные друг с другом. Таким образом, формируется «клиповое мышление», возникает привычка к нему. Визуальный канал, как источник познавательной информации для ученика, деградирует. Учителю, даже если он визуал, становится трудно работать с учеником, который исходно визуально ориентирован: визуальный канал-то «испорчен». Еще хуже ситуация с аудиальным каналом. Вся молодежь ходит с плеерами. Бурный «поток бессодержательного аудио-мусора», в котором осмысленная вербальная составляющая отсутствует принципиально! То есть аудиальное сознание не просто детренировано, его русло приспособлено к совершенно другим сообщениям, не несущим информации. Преподаватель неизбежно испытывает трудности, пытаясь использовать аудиальный канал передачи информации. При этом наступает сенсорный голод (голод ощущений). Надо ли удивляться распространению зависимости от алкоголя и наркотиков, которые в известной мере утоляют его?... 
  Каналы «засорены» и функционируют не эффективно, это во многом обусловливает и объясняет трудности обучения... Преподаватель должен пытаться «прочищать» и развивать эти каналы..." 





Комментариев нет:

Отправить комментарий